Odszkodowanie od linii lotniczych – jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony bagaż?

Odszkodowanie od linii lotniczych - jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony bagaż? Dowiedz się!

Odszkodowanie od linii lotniczych przysługuje pasażerom w związku z obowiązującymi regulacjami unijnymi. Odszkodowanie od linii lotniczych przysługuje także pasażerom linii lotniczych, których lot był odwołany lub opóźniony. Pasażerowie mogą uzyskać także odszkodowanie za zgubiony bagaż bądź też jego zniszczenie. W jakich okolicznościach można uzyskać odszkodowanie za opóźniony bagaż lub zgubioną walizkę? Kiedy odszkodowanie od linii lotniczych nie będzie przysługiwało? W naszym artykule znajdziesz niezbędne informacje w tym temacie!

Odszkodowanie od linii lotniczych – kiedy przysługuje?

Odszkodowanie od linii lotniczych przysługuje pasażerom w określonych sytuacjach, gdy przewoźnik nie wywiązuje się ze swoich obowiązków wobec podróżnych. Najczęściej dotyczy to znacznych opóźnień lotów (co najmniej trzy godziny), ich odwołania bez wcześniejszego poinformowania (zwykle minimum 14 dni przed planowanym odlotem) lub odmowy przyjęcia na pokład, np. z powodu przepełnienia samolotu.

W takich przypadkach pasażer może ubiegać się o rekompensatę finansową, której wysokość zależy od długości lotu i czasu opóźnienia – zazwyczaj wynosi od 250 do 600 euro. Przepisy te obowiązują głównie na terenie Unii Europejskiej, ale także w przypadku lotów obsługiwanych przez linie zarejestrowane w UE lub odbywających się z, lub do krajów unijnych. W przypadku problemów z lotem zawsze warto zachować kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji oraz dokumentować sytuację – mogą one pomóc w skutecznym dochodzeniu swoich praw.

Odszkodowanie od linii lotniczych

Zgodnie z powołanym na wstępie Rozporządzeniem, w razie odwołania lotu pasażerowie maja prawo do odszkodowania od obsługującego ich przewoźnika lotniczego, chyba że:

  • poinformowano ich o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu,
  • zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu lub,
  • poinformowano ich o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Potrzebujesz porady prawnej?

Kiedy odszkodowanie od linii lotniczych nie przysługuje?

Pasażer nie otrzyma odszkodowania jeżeli:

  • lot został odwołany z powodu okoliczności wyjątkowych, jak np. ekstremalne warunki pogodowe,
  • pasażer został poinformowany o jego odwołaniu na dwa tygodnie przed planowanym terminem,
  • przewoźnik zaproponował alternatywny lot na tej samej trasie co lot pierwotnie zaplanowany.

Jeśli lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności, przewoźnik musi zaproponować przynajmniej jedno z niżej wskazanych rozwiązań:

  • zwrot kosztów biletu;
  • alternatywny środek transportu,
  • przeniesienie rezerwacji na inny wskazany przez pasażera termin (jeśli są wolne miejsca).

Warto pamiętać, że w określonych przypadkach przewidzianych przepisami przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania.

Rodzaje bagażu – co warto wiedzieć?

Podczas planowania podróży lotniczej warto znać różnicę między bagażem podręcznym a bagażem rejestrowanym. Bagaż podręczny to ten, który zabieramy ze sobą na pokład samolotu – najczęściej jest to niewielka torba lub walizka, w której przewozimy najpotrzebniejsze rzeczy, takie jak dokumenty, sprzęt elektroniczny czy przybory toaletowe. Z kolei bagaż rejestrowany to większy bagaż, który oddajemy podczas odprawy i przewożony jest w luku bagażowym samolotu. W przypadku opóźnienia bagażu rejestrowanego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność i pasażer ma prawo do odszkodowania.

Z kolei bagaż podręczny, który cały czas pozostaje pod naszą opieką, nie jest objęty standardową ochroną odszkodowawczą – wyjątkiem jest sytuacja, gdy wykupimy dodatkowe ubezpieczenie bagażu. Warto pamiętać, że każda linia lotnicza może mieć własne zasady dotyczące wymiarów, wagi oraz liczby sztuk bagażu podręcznego i rejestrowanego. Przed podróżą należy dokładnie zapoznać się z regulaminem przewoźnika, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, takich jak opóźnienia bagażu czy odmowa przyjęcia bagażu na pokład. Znajomość tych zasad pozwala zabezpieczyć się na wypadek problemów z bagażem i skuteczniej dochodzić swoich praw w przypadku opóźnienia bagażu.

Dowiedz się także, ile wyniesie odszkodowanie za wypadek samochodowy.

Prawa pasażerów w przypadku zgubionego bagażu i opóźnionego lotu

Pasażerowie linii lotniczych mają jasno określone prawa w sytuacji, gdy dojdzie do zgubienia bagażu lub opóźnienia lotu. W przypadku opóźnienia bagażu rejestrowanego, linie lotnicze odpowiadają za bagaż od momentu jego nadania na lotnisku aż do odbioru na lotnisku docelowym. Jeśli bagaż nie dotrze na czas, pasażer powinien niezwłocznie zgłosić opóźnienie bagażu na lotnisku i uzyskać tzw. Property Irregularity Report (PIR) – jest to kluczowy dokument, który stanowi podstawę do dalszego dochodzenia roszczeń.

W przypadku opóźnienia bagażu, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów za zakup najpotrzebniejszych rzeczy, które są niezbędne do czasu dostarczenia bagażu. Odpowiedzialność za bagaż spoczywa na liniach lotniczych, dlatego warto zachować wszystkie paragony za zakupy dokonane w okresie oczekiwania na bagaż. Znajomość swoich praw oraz szybkie zgłoszenie problemu na lotnisku znacząco zwiększa szanse na skuteczne uzyskanie odszkodowania i zwrotu poniesionych kosztów.

Odszkodowanie za opóźniony bagaż - jaka powinna być reakcja linii lotniczych?

Uzyskanie odszkodowania od linii lotniczych- co trzeba zrobić?

Aby uzyskać odszkodowanie lub zwrot kosztów biletu konieczne jest wypełnienie formularza skargi, którego treść wynika z przepisów unijnych. Często będzie miała miejsce sytuacja ignorowania przez linie lotnicze płynących do nich skarg. W takiej sytuacji pasażer może skorzystać z procedury odwoławczej przed właściwym organem w kraju, w którym miało miejsce zdarzenie rodzące odpowiedzialność po stronie linii lotniczych. Zgłoszenie reklamacji powinno nastąpić niezwłocznie po wykryciu problemu z bagażem.

Należy spisać protokół reklamacyjny (tzw. protokół nieprawidłowości bagażowej, PIR) na lotnisku, dołączyć kwit bagażowy oraz kartę pokładową. Strony przewoźnika zawierają szczegółowe instrukcje dotyczące procedury reklamacyjnej. W przypadku trudności pomoc w sporach z przewoźnikiem można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim lub u powiatowego rzecznika konsumentów. Do reklamacji warto dołączyć zdjęcie bagażu jako dowód. Przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowania, przy czym wypłaty odszkodowania następują po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji. Pasażer otrzyma odszkodowanie po zakończeniu sprawy reklamacyjnej.

Kwestie dotyczące bagażu reguluje tzw. konwencja montrealska. Dotyczy ona odpowiedzialności przewoźników lotniczych. Jej celem jest wprowadzenie jednolitych zasaddotyczących odpowiedzialności przewoźnika w przypadku szkód wyrządzonych pasażerom, bagażom czy towarom, które zostały przewiezione podczas podróży międzynarodowych.

Zobacz również: Ochrona dóbr osobistych – co należy wiedzieć?

Odszkodowanie za zniszczenie bagażu

Odszkodowanie za zniszczenie bagażu przysługuje nam nawet jeżeli nie wykupiliśmy specjalnego ubezpieczenia. Jeśli nasz bagaż uszkodzono podczas lotu, powinniśmy zgłosić szkodę w odpowiednim stoisku lub biurze, które znajduje się na lotnisku. Następnym krokiem będzie sporządzenie specjalnego protokołu, w którym umieści się informacje dotyczące powstałej szkody, opis rzeczy znajdujących się w bagażu oraz wykaz cennych przedmiotów. Kopię protokołu należy zachować do momentu otrzymania odszkodowania. W przypadku zgłaszania szkody związanej z uszkodzonym bagażem, mamy na to maksymalnie 7 dni po odbiorze bagażu. Przewoźnik może odmówić wypłacenia odszkodowania za zniszczenie bagażu jeśli pasażer przyczynił się swoim zachowaniem do powstania uszkodzeń.

Przykładem może być m.in. przekroczenie norm dotyczących wagi bagażu lub niespełnianie wymogów dotyczących jego wymiarów. Na mocy konwencji montrealskiej w przypadku bagażu rejestrowanego linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu. Odpowiedzialność ta jest ograniczona kwotowo i zależy od wagi (kilogram bagażu). Maksymalna kwota odszkodowania oraz maksymalna wysokość odszkodowania są określone w przepisach międzynarodowych. Dzieje się tak nawet wtedy, kiedy nie jest winien jego uszkodzenia. Wyjątek stanowi jego wadliwość od początku transportu. Jeżeli uszkodzenie dotyczyło bagażu nierejestrowanego, to przewoźnik ponosi odpowiedzialność wyłącznie gdy do uszkodzenia doszło z jego winy. W przypadku uszkodzenia bagażu należy dodatkowo dowieść, że nastąpiło to w momencie, gdy bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika.

Bardzo często linie lotnicze zastrzegają, że nie ponoszą odpowiedzialności za szkody związane z utratą walorów estetycznych bagażu, które wynikają z normalnej jego eksploatacji. Dodatkowo przewoźnicy nie biorą odpowiedzialności za działania zgodne z wymogami władz państwowych. Nie ponoszą również winy za szkody powstałe w wyniku wrodzonego defektu lub wady bagażu. Przewoźnicy nie wypłacą odszkodowania za uszkodzenie bagażu także w przypadkach, gdy przewożono w bagażu przedmioty łatwo tłukące się, a także inne przedmioty, które łatwo się psują. Inne przedmioty wyłączone spod odpowiedzialności przewoźnika to między innymi dokumenty, biżuteria, sprzęt sportowy, sprzęt medyczny oraz inne cenne przedmioty znajdujące się w bagażu podręcznym. Działania służb celnych mogą również wpływać na odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenia bagażu.

Zobacz także: Odszkodowanie za wypadek w pracy – jak go dochodzić?

Zgubiony bagaż – jak uzyskać odszkodowanie?

Bagaż uznaje się za zagubiony po 21 dniach. Po tym czasie możliwe jest złożenie wniosku do linii lotniczych o odszkodowanie za zaginiony bagaż. Składanie takiego wniosku nie jest jednak popularną praktyką. Jeśli nie uzyskamy informacji na temat odnalezienia naszego bagażu, możemy wystąpić do przewoźnika z wnioskiem o odszkodowanie za zgubiony bagaż. Należy do niego dołączyć dokumenty takie, jak dokumenty podróży i wykaz zawartości bagażu razem z wyceną.

W zgłoszeniu warto uwzględnić rzeczy znajdujące się w bagażu oraz cenne przedmioty. Czas na zgłoszenie zagubionego bagażu liczony jest od momentu otrzymania bagażu lub odbioru bagażu i wynosi aż 2 lata. Zgubienie bagażu należy zgłosić na stanowisku odprawy lub w biurze linii lotniczej na lotnisku docelowym. W przypadku polskich linii lotniczych obowiązują szczegółowe procedury dotyczące odszkodowań. Ochronę bagażu można rozszerzyć poprzez wykupienie dodatkowego ubezpieczenia, szczególnie w przypadku przewozu sprzętu sportowego lub sprzętu medycznego.

Dowiedz się także, jak uzyskać odszkodowanie za błąd medyczny.

Odszkodowanie za opóźniony bagaż – kiedy się go domagać?

Prawdopodobieństwo zagubienia lub opóźnienia bagażu jest wyższe gdy przytrafi nam się opóźniony czy odwołany lot. W przypadku wystąpienia opóźnienia w dostarczeniu bagażu odpowiedzialność ponosi przewoźnik. Takie sytuacje określane są jako opóźnienia dostarczenia lub opóźnienia dostarczenia bagażu, za które linia lotnicza ponosi odpowiedzialność. Wyjątek stanowi sytuacja, w której zastosował on wszystkie możliwe środki zaradcze, aby temu zapobiec. Inny wyjątek stanowi wystąpienie okoliczności, w których było to niemożliwe.

W przypadku opóźnienia bagażu pasażer ma 21 dni na złożenie pisemnej reklamacji. Czas ten liczy się od momentu powstania opóźnienia. Data ta jest zdecydowanie krótsza, niż w przypadku odszkodowania za opóźniony lot. W tym przypadku na dochodzenie odszkodowania od linii lotniczych pasażer ma 3 lata. Jeżeli wystąpiło opóźnienie w dostarczeniu bagażu przewoźnicy pokrywają zwykle jedynie podstawowe koszty. Należą do nich m.in. zakup ubrań na zmianę, niezbędnych środków toaletowych oraz artykułów higienicznych, za które pasażer może otrzymać zwrot kosztów w przypadku opóźnionego bagażu.

Nie są refundowane rzeczy takie, jak perfumy czy inne kosmetyki. Warto w tym przypadku zachować wszystkie paragony, które będą stanowiły dokumentację niezbędną do domagania się odszkodowania. Różni przewoźnicy mogą mieć zróżnicowane wymagania co do składania wniosków. Niektórzy z nich mogą wymagać okazania paragonów za zakup zamienników, które były pasażerowi niezbędne. Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie skarg dotyczących zniszczenia czy opóźnienia bagażu. W przeciwnym razie można złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Ubezpieczenie bagażu a odszkodowanie – jak to działa?

Ubezpieczenie bagażu to dodatkowe zabezpieczenie, które może okazać się niezwykle pomocne w przypadku opóźnienia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu. Takie ubezpieczenie można wykupić zarówno podczas rezerwacji biletu lotniczego, jak i w ramach szerszego ubezpieczenia turystycznego. Mimo że ubezpieczenie bagażu nie jest obowiązkowe, warto rozważyć jego zakup, zwłaszcza jeśli przewozimy kosztowne przedmioty lub planujemy dłuższą podróż.

Ubezpieczenie bagażu pokrywa koszty związane z zakupem nowych rzeczy w przypadku zgubionego lub uszkodzonego bagażu, a także zwraca wydatki na niezbędne artykuły w razie opóźnienia bagażu – do czasu jego dostarczenia. Dzięki temu pasażer może uzyskać odszkodowanie nie tylko od linii lotniczych, ale również od ubezpieczyciela, co zwiększa zakres ochrony i szanse na pełny zwrot poniesionych kosztów. Warto dokładnie zapoznać się z warunkami polisy, aby wiedzieć, jakie sytuacje obejmuje ubezpieczenie bagażu i jakie dokumenty będą wymagane do uzyskania odszkodowania. Dodatkowe ubezpieczenie bagażu to praktyczne rozwiązanie, które zapewnia spokój i bezpieczeństwo podczas całej podróży.

Powiązane posty

Zostaw komentarz

Kategorie wpisów